Znane krainy

W LARPie będziecie mieli do czynienia z trzema frakcjami, na które składa się łącznie pięć państw (dwa państwa sojusznicze wspierają w działaniach poszczególne frakcje). To właśnie pomiędzy tymi krajami toczyć się będzie rywalizacja, więc ich ogólne opisy znajdziecie w dziale Strony konfliktu. Świat naszej zabawy jest jednak znacznie bardziej rozbudowany i jeśli chcecie lepiej wczuć się w naszą zabawę to zapraszamy do krótkich opisów krain. Jednak nie martwcie się, ich znajomość nie jest Wam potrzebna do udziału w zabawie 😉 Poniżej prezentujemy Wam mapę polityczną zawierającą granice poszczególnych państw. Zapraszamy też do działu Historia świata, w którym możecie z kolei cieszyć się bardziej klimatyczną mapą zawierającą także nazwy stolic oraz ważniejszych wysp.

Istria

a tym kontynencie będzie rozgrywać się główna oś fabuły LARPa. Niegdyś niemal cały zajmowało starożytne Imperium Unurnańskie, które okiełznało magię. Praktycznie niemal wszystkie kraje w Istrii czerpią do dziś z kultury Unurnanu. W większości łączy je także wspólny panteon tzw. „Starych bogów”, ale na terenach podbitych przez Imperium Bregen jest on stopniowo zastępowany kultem Proroka Wschodu. W ramach Istrii często uwzględnia się także Wyspy Południowe, na których leży Moldan. Chociaż nie są one częścią kontynentu, to jej mieszkańcy wywodzą swoją kulturę z Istrii tak samo jak należące do Styrii Księżycowe Wyspy.

Imperium Bregen

iegdyś wśród wielu państw w Istrii istniało niewielkie Królestwo Bregen, na którego tronie około 735 roku obecnej ery zasiadł Stylman Szalony. Jego okrutne rządy doprowadziły niemal do upadku niewielkie państwo, w którym po latach wybuchła wojna domowa. Ostatecznie w 760 roku rebelia pod wodzą Hakonnena Versena oraz Juliusa, zwanego później Prorokiem Wschodu, obaliła znienawidzonego władcę.

Był to kluczowy moment dla dziejów Istrii. Zafascynowany pismami Starożytnych Julius odkrył wówczas zapomniane proroctwo, które zwiastowało powrót wielkiego imperium. Początkowo niewielu dało wiarę przepowiedni, a jeszcze mniej upatrywało w swoim niewielkim państwie nowego imperium. Wówczas jednak na tronie nowego Bregen stanął przywódca rebelii, którego później zaczęto nazywać Hakonnenem I. Władca ten w przeciągu krótkiego okresu doprowadził do odbudowy wyniszczonego kraju, a za sprawą Juliusa rozpoczął po dziesięciu latach pierwszą wyprawę w celu zjednoczenia całej Istrii. Zapał mieszkańców Bregen, a także niedocenienie ich przez przeciwników, pozwolił osiągnąć kilka znaczących zwycięstw. Umacniały one jedynie wiarę w słowa Proroka Wschodu. Nie bez znaczenia pozostał także fakt, że Hakonnen traktował nowych poddanych bardzo sprawiedliwie. Stopniowo wprowadzał na podbitych terenach jednolite prawa, a co więcej w żaden sposób nie szykanowano nowych obywateli Imperium. Po kolejnych kilku latach ukochany przez poddanych cesarz mógł przekazać swojemu następcy silne państwo zajmujące 1/8 kontynentu.

Następcy Hakonnena kontynuowali wyznaczoną drogę i do obecnych czasów przejęli niemal 1/3 całej Istrii. Sam kult Proroka Wschodu znacznie się także rozwinął po śmierci Juliusa i obecnie jest to prężnie działający kościół, który wspiera państwo w wypełnieniu przepowiedni. Co więcej wiele potężnych rodów, niegdyś wchodzących w skład podbitych państw, stanowi silną podporę dla rządów obecnego cesarza – Hakonnena IV. Jest on zresztą znany w Istrii jako wybitny polityk oraz strateg, o którym mówi się nawet poza rodzimym kontynentem.

Na terenach Imperium funkcjonują różne akademie magiczne, ale najbardziej prestiżowymi instytucjami są zakony rycerskie. To właśnie z nich rekrutuje się zazwyczaj generałów, którzy prowadzą wojska Bregen na licznych frontach. Mówi się bowiem, że Imperium od niemal początku swojego istnienia toczy z kimś wojny, co nie jest do końca prawdą, ale dobrze oddaje charakter państwa. Siłą Bregen są nieustanne podboje, a sojusze mogą się pojawić tylko doraźnie w celu osiągnięcia ważniejszego celu. Mimo to nie wszystkie państwa zostały włączone w skład Imperium Bregen siłą. Niektóre z państw dobrowolnie przyłączyły się ufając słowom Proroka Wschodu, którego przepowiednia mówi o zjednoczeniu Istrii i nastaniu kolejnej złotej ery dla ludzi. Imperium Bregen, ze względu na swój zasięg oraz liczne podbite krainy, posiada dość zróżnicowaną gospodarkę i jest niemal samowystarczalne, jeśli chodzi o handel. Słynie jednak przede wszystkim z doskonałych wyrobów złotniczych oraz jubilerskich.

Królestwo Elseth

raj ten od dekad cieszył się względnym spokojem, w czym pomagała zarówno polityka neutralności, jak i także dobre położenie geograficzne. Jednak nie zawsze tak było. Niegdyś Elseth toczyło wiele wojen, które doprowadziły do uzależnienia państwa od obcych mocarstw. Dlatego po odzyskaniu niepodległości ponad sto lat temu wybrali nieangażowanie się w żadne konflikty. W ten sposób mieszkańcy tego kraju cieszyli się względnym spokojem przez długi czas do momentu, gdy na ich ziemie nie padł wzrok Imperium Bregen.

Mieszkańcy Elseth obecni rządzeni są przez króla Athlestana II, któremu doradza także wielka rada złożona z przedstawicieli wszystkich regionów królestwa. Jest on mądrym władcą, który w obliczu wojny nawiązał sojusz z pobliską Styrią. Dzięki temu porozumieniu ma nadzieję na utrzymanie Doliny Cieni, która stanowi wrota do Elseth od północnego zachodu. Tym bardziej istotny jest ten sojusz, że chociaż wojska Królestwa Elseth doskonale dają sobie radę w tym mocno zalesionym kraju, to jednak w obliczu potęgi Imperium potrzebowali zaprawionego w wojnie obronnej przyjaciela.

Na terenach Elseth można spotkać bardzo wielu myśliwych, a także uznanych łowców potworów. Nierzadko najsławniejsi z nich podróżowali po całej Istrii, aby przeżyć niesamowite przygody i zdobyć drogocenne trofea. Wynika to po części ze stosunkowo wielu lat spokoju, którymi cieszyli się mieszkańcy tego kraju. Mimo zamiłowania do przygód oraz podróży, większość z nich jest jednak silnie związana ze swoją ojczyzną i stanęła do walki w jej obronie u boku regularnych oddziałów. Mówi się też, że na świecie nie ma drugiej tak niezdyscyplinowanej, ale zarazem i zgodnie działającej armii na świecie.

Wszyscy mieszkańcy Elseth, niezależnie od stanu z którego się wywodzą, traktują się wzajemnie ze względnym szacunkiem. Wynika to z faktu, że rycerstwo nie stanowiło tutaj od lat uprzywilejowanej grupy społecznej i nie przywiązuje się do szlachectwa tak wielkiej wagi. Najsławniejszymi towarami handlowymi z Elseth są skórzane wyroby, długie łuki oraz rodański miód korzenny.

Królestwo Styrii

tyria od ponad dekady prowadzi nieustającą wojnę z Imperium Bregen, w której straciła co prawda cześć swoich zachodnich ziem, ale od tamtego momentu dzielnie stawia opór najpotężniejszemu państwu w całej Istrii. Niektórzy powiadają, że jest to możliwe dzięki doskonałej taktyce obronnej i dobrze wyszkolonemu rycerstwu, które śmiało może konkurować z elitarnymi oddziałami Bregen. Inni natomiast dodają, że równie istotny jest ich najbardziej znany produkt, którym są mocne nalewki oraz okowity. W tej plotce jest jednak ziarno prawdy,  dlatego też na handel zazwyczaj przeznaczana jest nieco delikatniejsza wersja, niż tą którą pije się w samej Styrii.

Obecnie Styrią rządzi królowa Dalia, która – mimo młodego wieku – nie ugięła się przed Imperium Bregen nawet po śmierci ojca. Wspiera ją w tym szereg styryjskich możnych, którzy mimo wielu animozji zjednoczyli się podczas wojny z tak potężnym wrogiem. Armia Styrii składa się zresztą w dużej mierze z rycerstwa, które doskonale radzi sobie w wojnie obronnej i nie jest mu obce poznawanie nowych technik skutecznego prowadzenia walki. Styria posiada także bardzo silną flotę, która w ostatnich latach została odbudowana po przegranej 30 lat temu wojnie z Tuvalem o wyspę Othos.

Styria jest sławna nie tylko z powodu mocnych trunków, ale także eksportu przedmiotów wykonanych z czarnodrzewu, który rośnie jedynie na Wyspach Księżycowych. Wykonuje się z niego najlepsze meble oraz wspaniałe kusze, które słynne są nawet w odległej Hermerii. Ponadto w tym królestwie zawsze funkcjonowało silnie rozwinięte rzemieślnictwo, ale po utracie części ziem na rzecz Imperium nieco osłabło.

Akademia Silveranu

ilveran jest krajem, który wyróżnia się na tle pozostałych państw z kilku powodów. Przede wszystkim jest to państwo, którego istnienie funkcjonuje wokół Akademii w Silveranie. Ponadto na jego czele stoi nadrektor Capelli, którego w rządach wspiera rada profesorów akademickich. Sam rektor jest wybierany z grona profesorskiego bezterminowo, co oznacza zazwyczaj do momentu utraty życia lub większości zmysłów. Zazwyczaj jest też on arcymagiem, chociaż w Silveranie wykładają także inne rodzaje nauk.

Akademia powstała ponad trzysta lat temu i początkowo była jedynie uczelnią w mieście należącym do niegdyś istniejącego państwa Vistary. Gdy Vistara upadła, większość jej ziem zostało przejętych przez sąsiednie kraje, ale Silveranowi udało się obronić przed najeźdźcami. Dużą rolę w walkach odegrali magowie i inżynierowie kształcący się w akademii, dzięki czemu zyskali uznanie w oczach okolicznych mieszkańców. Od tamtego momentu uczelnia stała się głównym ośrodkiem niewielkiego państwa i po latach uzyskała sławę najlepszej akademii w całej Istrii. Chociaż taka uczelnia byłaby zapewne łakomym kąskiem dla innych państw, sąsiedni Tuval zawiązał z Silveranem sojusz. Dzięki niemu magowie z Silveranu nie musieli obawiać się wrogich armii, a w zamian szkolili oni rocznie stosowną ilość adeptów z Tuvalu. Chociaż bowiem niemal każdy mógł zostać studentem w akademii, to w rzeczywistości uczelnia stawiała bardzo wysokie wymagania wszystkim spoza Silveranu.

Akademia Silveranu wydała na świat wielu znakomitych inżynierów i architektów, którzy pracowali później w niemal na całej Istrii. Jednak najbardziej znana jest ze względu na kształcenie magów, którzy mają tam doskonałe warunki do rozwoju. Chociaż niektóre dziedziny magii są zakazane, to poza nimi magowie są wspierani w swoich badaniach. Wielu z nich po zakończeniu nauki rusza zresztą w świat, gdzie sławią dobre imię akademii swoimi umiejętnościami. Nieliczni powracają jednak w mury uczelni i obejmują stanowiska wykładowców. A tych, z różnych powodów, zawsze potrzeba. Ambitni magowie bowiem padają ofiarą nie tylko własnych eksperymentów z magią, ale czasem także i innych wykładowców chcących awansować w hierarchii.

Królestwo Tuvalu

uval jest państwem rządzonym przez króla Eodryka, który znany jest przede wszystkim jako nieustraszony wojownik niebojący się stawać osobiście na polach bitew. Chociaż sam nie jest ani dobrym dyplomatą, ani politykiem, to otacza się zaufanymi doradcami. Dzięki temu mają oni w rzeczywistości wielki wpływ na państwo, ale dotychczas nie było to powodem większych problemów. Poza tym Tuval w wielu kwestiach zawsze może liczyć też na pomoc sojuszniczego Silveranu, którego uczeni oraz magowie znani są na całym kontynencie.

Królestwo Tuvalu jest dość rozległym krajem, który 30 lat temu toczył zwycięską wojnę ze Styrią o wyspę Othos. W swojej historii toczyli wiele wojen z sąsiednimi krajami, ale dopiero od niedawna graniczą z Imperium Bregen. Chociaż oficjalnie stosunki z tym wielkim państwem są dość poprawne, to dowódcy Tuvalu zdają sobie sprawę z nieuchronności wojny z Bregen. Z tego powodu postanowili wesprzeć Silveran w zajęciu Doliny Cieni, co pozwoliłoby wzmocnić magów z Akademii i w przyszłości zwiększyć szansę na wygraną. Chociaż armia Tuvalu jest dość spora, to jednak sama mogłaby sobie nie poradzić w walce z tak wymagającym przeciwnikiem jak Imperium Bregen. Ponadto mieszkańcy Tuvalu mają też sami zakusy na tereny sąsiedniego Elseth, ale kwestia ta jest drugorzędna w obecnej sytuacji.

Tuval słynie przede wszystkim z różnorodnych tkanin oraz wymyślnej kuchni, której dorównać może jedynie venderska. Z Tuvalu pochodzą także perfumy, które są dobrze znane na arystokratycznych dworach. Ze względu na duże zalesienie części kraju, podobnie jak w Elseth, jest tu także stosunkowo dużo myśliwych. Mieszkańcy Tuvalu są zazwyczaj bardzo dumni i lubią wystawne zabawy.

Ziemie ludów północy

raina ta nie jest w zasadzie państwem, a raczej ziemiami zamieszkiwanymi przez północne plemiona ludzi tworzące dość luźną federację. Przez pozostałych mieszkańców Istrii określani są mianem barbarzyńców, ale mówi się o nich także z pewnym respektem ze względu na ich zaciętość w walce. Wychowani w trudnych warunkach ludzie północy jako jedyni aktywnie najeżdżają co jakiś czas przygraniczne tereny Imperium Bregen, które to wysyła w odwecie ekspedycje karne na tereny ludów północy. Zazwyczaj jednak bez większych rezultatów z powodu wyjątkowo ciężkich warunków oraz niezłomności barbarzyńców. Północ niewiele może też zaoferować w handlu, ale sprowadza się stamtąd zazwyczaj różnego rodzaju futra oraz niektóre kamienie szlachetne. Czasem niektórzy mieszkańcy tych terenów ruszają jednak na południe, gdzie najczęściej podejmują się roli najemników.

Królestwo Ordalu

rdal jest jednym z najstarszych państw, którego początki sięgają II wieku obecnej ery. Ta bogata kraina rządzona jest obecnie przez Galbara, powszechnie zwanego „mądrym”. Pomimo swego dość podeszłego wieku wciąż sprawnie kieruje on Ordalem w obliczu wojen z Imperium Bregen. Ostatnio doszło nawet do podpisania pokoju, który zakończył wieloletnią wojnę. Nikt nie śmie uważać, że stan się utrzyma długo, ale w ten sposób Galbar zapewnił sobie czas do wzmocnienia granic.

Królestwo Ordalu jest niezwykle bogatą krainą, która utrzymuje kontakty handlowe ze znajdującym się po drugiej stronie morza Lekkethem. Ponadto w samym Ordalu produkuje się wyśmienite wina oraz tkaniny. Wszystko to przynosi niemal legendarne bogactwa miejscowym rodom szlacheckim, które znane są także ze swej rycerskości oraz z przesadnego wręcz przywiązania do różnych ceremoniałów.

Królestwo Venderii

raj ten znajduje się na samym południu Istrii, gdzie panują niezbyt sprzyjające warunki do rozwoju ze względu na wysokie temperatury oraz dość skaliste podłoże. Z tego powodu wielu mieszkańców Venderii zostaje najemnikami, którzy służą na polach bitew niemal całej Istrii. Na czele Venderii stoi obecnie królowa Maria, która objęła tron po swoim zmarłym mężu ponad dwadzieścia lat temu. Ze względu na swoją przebiegłość oraz znajomość tajników sztuki dyplomatycznej, udało jej się też wykorzystać obecną sytuację w Istrii do wzmocnienia dotychczas biednego państwa.

Poza najemnikami państwo to słynie bowiem tylko z dobrej oliwy oraz niezwykle słonego owczego sera, ale w ostatnich latach Venderia aktywniej zaczęła uczestniczyć w handlu z zamorskim Lekkethem. Było to możliwe głównie z powodu wieloletniej wojny między Imperium Bregen a Ordalem, który dotychczas zazdrośnie strzegł szlaków handlowych. Mimo to wielu mieszkańców wciąż trudni się wojaczką za pieniądze, co po latach prawdopodobnie weszło już temu narodowi w krew.

Księstwo Moldanu

oldan to państwo leżące na Wyspach Południowych, które jest znacznie oddalone od Istrii, ale utrzymuje z nią dość silne kontakty. Ten zarządzany przez księcia Hermana Logara kraj dostarcza na kontynent przede wszystkim egzotyczne owoce, wina oraz wonne drewno sandałowca. Obecni mieszkańcy Wysp Południowych przybyli zresztą jakieś trzysta lat temu z Istrii i jest to wciąż widoczne w ich kulturze.

Mieszkańcy Moldanu żyją z daleka od wszelkich konfliktów zewnętrznych, ale posiadają dość ognisty temperament. Powoduje to, że zazwyczaj walczą między sobą, a powody tych waśni wydają się czasem nad wyraz błahe. Ponadto Moldańczycy lubią dobrą zabawę, ale brak u nich jakiś zmyślniejszych ceremoniałów towarzyszącym rozrywce.

Hersenia

ersenia jest drugim z kontynentów, który znajduje się w znanym świecie. Kraje znajdujące się w Hersenii posiadają zupełnie inną kulturę od państw leżących w Istrii, gdyż ich kultura nie wyrosła na zgliszczach Imperium Unurnańskiego. Co więcej jedynie północna część Hersenii jest zamieszkała przez cywilizowane ludy, a przynajmniej w ten sposób określają to mieszkańcy Istrii. Klimat na tym kontynencie jest znacznie cieplejszy. Występują tu nawet dość duże połacie pustynne, sawanny, a bardziej na południu wielkie lasy zamieszkiwane przez Zwierzoludzi.

Lekketh

ieszkańcy tego kraju zwykli są mówić, że znajduje się on w centrum świata. Chociaż jest to pewną przesadą, to stolica tego państwa jest prawdopodobnie najbardziej różnorodnym i bogatym miastem w znanym świecie. Sam Lekketh zresztą leży także na bardzo zróżnicowanych terenach – od pustyń, poprzez wielkie sawanny, aż do górskich szczytów. Jednak jedynie nieliczni podróżnicy z Istrii mieli możliwość zobaczyć cały ten kraj. Państwo to słynie też z wielu orientalnych bogactw, którymi handlują z Istrią. Wspaniałe jedwabie, przyprawy, tytoń oraz egzotyczne owoce są najbardziej znanymi ze wszystkich towarów. W kraju tym wykorzystuje się także niewolników, wśród których czasem znajdują się także Zwierzoludzie.

Lekketh jest obecnie rządzony przez radę starszych, która sprawuje regencję w imieniu małoletniego władcy Ismaila III. Z pewnym niepokojem spoglądają za morze na rozwijające się Imperium Bregen, ale oficjalnie nie angażują się w żadne konflikty. Mimo to niektórzy sugerują, że Lekketh potajemnie wspierał Ordal w niedawno zakończonej wojnie.

Ugar

ieszkańcy Istrii niewiele wiedzą o tej krainie poza tym, że czasem w Lekketh można spotkać osoby stamtąd pochodzące – kupców lub najemników, a rzadziej niewolników. Mimo że Ugar leży nad oceanem, to dotarcie do niego drogą morską jest bardzo problematyczne ze względu na niesprzyjające prądy oraz częste sztormy w pobliżu północnej krańca Hersenii.

Ugar jest ponoć królestwem, w którym praktykuje się magię. Jest ona jednak różna od tej, którą można spotkać w Istrii. Poza tym prawdopodobnie część przypraw trafiających do Istrii z Lekkethu pochodzi właśnie z Ugaru. Na pierwszy rzut oka wydaje się też, że mieszkańcy Ugaru mają podobną kulturę do Lekkethu, ale jedynie nieliczni mogą się na ten temat bardziej wypowiedzieć.

Dzikie krainy

  dzikich krainach wiadomo jeszcze mniej, niż o Ugarze. Są to ogromne połacie wielkich lasów deszczowych, które zamieszkiwane są przez najróżniejsze bestie oraz Zwierzoludzi. Ci ostatni są istotami niezwykle przypominającymi zwykłych ludzi na pierwszy rzut oka, ale posiadają pewne „zwierzęce” cechy – czasem może być to futro na części ciała, czasem rogi, a innym razem zwierzęce uszy. Znawcy powiadają, że dokładny wygląd Zwierzoludzi zależny jest od plemienia, z którego pochodzi dany osobnik. Są też tacy, którzy uważają, iż Zwierzoludzie są po prostu plemionami ludzi, którzy kiedyś zostali tchnięci mocą jednego z bogów. Niektórzy, zwłaszcza Ci będący niewolnikami lub wędrownymi artystami, znają także języki „bardziej cywilizowanych” ludzi. Praktykują też dość osobliwą magię, o której jednak niewiele wiadomo.

%d bloggers like this: